Tuesday, 12 March 2013

rph iqra' huruf 'so' dan 'dho'


hari ni guru pembimbing observe...kak mazura yg still cam ank dare..hehe...observe major yg last..pasni observe minor lg 3 kali..saye ngaja huruf so n dho...so tu untuk sotong n dho untuk doraemon...pandai plak bebudak ni asingkan huruf bile saye wt camni..berkesan2...fawwaz murid yg autisme tu pon boleh bezakan...yeay....hehe...nk tgok contoh rph saye kt bwah skali saye letak


ni murid saye name syuhada....tgokla bile saye nk snap pic pandai lak die posing kan...haha.....bagos3...


ni plak udin...panggil bang din....udin dapat betol semue....so dapatla token ikan...hehehe....nk tw pasal token ni citernyer token comel..



bandingkan pic due2 tu...kesian student saye yg baju putih kt tgah2...kene tutup muke....hahahaha...yeay... pengajaran bejalan dgn bagus skali...... alhamdulillah ........

thanks kak mazura...;)

ni rph yg saye wt....sape nk tiru dipersilakan....

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PPKI, SK SERI MAKMUR


Kelas                                      :           Jannatul Maawa
Mata Pelajaran                     :           Pendidikan Islam (Kaedah Iqra’)
Tarikh                                     :           12.03.2013
Hari                                         :           Selasa
Masa                                      :           11.00 – 11.30 pagi
Bilangan Murid                    :           8 Orang


BIL
NAMA
JANTINA
KATEGORI
KEHADIRAN
1.
Isma Denish
Lelaki
Sindrom Down

2.
Muhammad Amal Fawwaz
Lelaki
Autisma

3.
Muhammad Ammar Rushdy
Lelaki
Sindrom Down

4.
Muhammad Ilyas
Lelaki
Slow Learner

5.
Muhammad Iman Heyzriq
Lelaki
Slow Learner

6.
Muhammad Syazwan Asyraf
Lelaki
Slow Learner

7.
Muhammad Izzudin
Lelaki
Slow Learner

8.
Norsyuhadah
Perempuan
Sindrom Down


Bidang                                   : Kaedah Iqra’
Tajuk                                      : 1. Tilwah al-Quran
Standard Kandungan         : 1.1 Membunyikan huruf hijaiyyah berbaris satu di atas
Standard Pembelajaran      :1.1.14 Menyebut huruf ضَ
1.1.15 Menyebut huruf ضَ
Pengetahuan Sedia Ada   : Murid telah belajar huruf hijaiyyah pada tahun lepas
Hasil Pembelajaran            : 1. murid dapat menyebut hurufضَ، صَ  secara kelas dan individu dengan bimbingan guru 
                                                2. 4 daripada 8 murid dapat membezakan hurufضَ، صَ  dengan bimbingan guru
Penerapan Nilai                   : Mendengar arahan, yakin diri, berani, kreatif
Unsur Terapi                         : Pertuturan, Fisio
Kaedah                                  : Latih tubi sebutan, banding beza
Bahan Bantu Belajar          : Kad kalimah, gambar sotong, gambar doraemon,
lembaran kerja


Langkah / Masa
Isi
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Pendahuluan
( 3 minit )
- Bacaan surah al-Fatihah
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ. مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ. اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ. صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ. آمين
- Bacaan Doa Belajar
"اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين. رب اشرح لي صدري ويسر لي امري وحل العقدة من لساني يفقه قولي. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه اجمعين. والحمد لله رب العلمين
- Mengucap 2 Kalimah Syahadah
أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلَــــهَ إِلَّا اللهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ
- Murid membaca surah al-Fatihah, Doa Belajar dan mengucap 2 Kalimah Syahadah dengan bimbingan guru.


Set Induksi
( 2 minit )
- Mengenal dan menyebut huruf hijaiyyah berbaris satu di atas ضَ، صَ


Description: http://files.abovetopsecret.com/files/img/bo50e4283e.jpgDescription: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaNE4KbqP4zxpuo6qA3VPlle528jrfIDxM50mKUYHgERfsqJLZ
- Murid ditunjukkan sebuah gambar yang menunjukkan gambar “sotong” dan “doraemon”

- Guru mengaitkan pelajaran pada hari ini iaitu mengenal huruf hijaiyyah berbaris satu di atas  ضَ، صَ


Teknik:
Soal jawab

Terapi:
Pertuturan

Nilai:
Yakin diri

BBB:
Gambar sotong, doraemon

Langkah 1
( 5 minit )
- Membunyikan dan menyebut huruf hijaiyyah berbaris satu di atas ضَ، صَ
Description: 426476_422979131118362_1923971658_n.jpg

- Murid mendengar bacaan contoh daripada guru. Guru menyebut sambil menunjukkan kad kalimah

- Murid menyebut secara kelas dengan bimbingan guru

- Murid menyebut secara individu dengan bimbingan guru

Teknik:
Bacaan ikut guru

Terapi:
Pertuturan

Nilai:
Yakin diri

BBB:
Kad kalimah
Langkah 2
( 8 minit )
- Membezakan huruf hijaiyyah  berbaris satu di atas صَ ضَ







- Murid diberikan kad huruf setiap seorang

- murid diminta ke hadapan seorang demi seorang untuk melekatkan kad huruf mengikut perbezaan gambar iaitu sotong bagi huruf صَ  dan doraemon bagi huruf ضَ

- Aktiviti ini diulang kepada semua murid secara bergilir

Teknik:
Banding beza 

Terapi:
Fisio

Nilai:
Berani

BBB:
Kad kalimah
Langkah 3
( 10 minit )
-  Membezakan huruf hijaiyyah  berbaris satu di atas صَ ضَ





- Murid diberikan lembaran kerja setiap seorang

- murid diminta memadankan huruf mengikut gambar


Teknik:
Banding beza

Terapi:
Fisio

Nilai:
Yakin diri

BBB:
Lembaran kerja
Penutup
( 2 minit )
- Menyebut kembali huruf    hijaiyyah berbaris satu di atas ضَ، صَ secara bacaan ikut guru  
- Murid menyebut secara kelas dengan bimbingan guru


Teknik:
Latih tubi

Terapi:
Pertuturan

Nilai:
Yakin diri

BBB:
Kad kalimah


Refleksi:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Ulasan Guru Pembimbing / Pensyarah:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



5 comments:

  1. Tahniah dan syabas kerana berjaya tackle Fawwaz..terima kasih kerana tunjuk ajar anak syurga kami..ibu fawwaz..idah1234.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ibu fawwaz...;) x sangke juge fawwaz tunjukkan minat mase ngaja ni..die dapat bezakan huruf..fawwaz minat kalau saye wt aktiviti kolaj..die suke tampal2..;

      Delete
  2. Salam, ucapan tahniah saya tujukan bt ustazah Liana kerana mempunyai blog yang menarik dan sudi berkongsi idea dan pengajaran yg amat berguna kepada murid serta juga kpd guru2 lain.

    Sy sudah hmpir setahun menjadi 'silent reader' kpd blog ustazah. byk info dan maklumat yg sy dapat dr blog ustzah. klu ustzah xkberatan, sy ingin memohon salinan softcopy drpd BBM dan lembarn kerja yg ustazah kongsi dlm blog ustazah. maklumla.. dah stat praktikum bg jqaf p.khas ambilan 2013. :)

    cuma sy nk tnya.. masa praktikum ni, kitaorang ngajar iqra n amali solat je ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..trima kasih...baru tahun lepas saye start tulis blog mase praktikum..saje share dgn kawan2.. ;) terima kasih juge sebb sudi bace blog saye.. ;)

      mase praktikum memg kite just ajar ikut major n minor kite..macam saye major kaedah iqra' n minor amali solat..so due tu je la saye ajar..selepas praktikum baru saye ajar yg lain2 macam sirah,akidah,dll

      erm..awk nk bbm ape ye?email awk ape ye?

      Delete
  3. Mohon izin ya cikgu untuk saya gunakan untuk rph saya..

    ReplyDelete