ni sebenarnye rancangan pengajaran harian yg saye wt lepas2...huruf hijaiyyah berbaris satu di atas 'ha'...bbm saye senang je...roti gardenier dgn choki2...hehe....
sesape yg nk tgok rph nye ade kt bwah skali ye.......ni rph mengikut format saye....korg wt la ikot format korg ye...hehe
ni murid saye name udin..pggil bang din...bang din ni pelat...kekadang x fham die ckp ape...huruf w akan jadi huruf y...contohnye ade kwan die name wan die pggil yan...tertukar jantina...hahahaha
denish bersame hasil kerje beliau + ustazah liana..gn saye la..hehe..
akhir skali roti tersebut dimakan bersama2 dengan lahapnye.......sedaaaaaaaappppp syuhada kate....
ni rph yg saye wt....;)
PPKI, SK SERI
MAKMUR
Kelas : Jannatul Maawa
Mata
Pelajaran : Pendidikan Islam (Kaedah Iqra’)
Tarikh : 04.02.2013
Hari : Isnin
Masa : 09.00-09.30 pagi
Bilangan
Murid : 8 Orang
BIL
|
NAMA
|
JANTINA
|
KATEGORI
|
KEHADIRAN
|
1.
|
Isma
Denish
|
Lelaki
|
Sindrom Down
|
|
2.
|
Muhammad
Amal Fawwaz
|
Lelaki
|
Autisma
|
|
3.
|
Muhammad
Ammar Rushdy
|
Lelaki
|
Sindrom Down
|
|
4.
|
Muhammad
Ilyas
|
Lelaki
|
Slow Learner
|
|
5.
|
Muhammad
Iman Heyzriq
|
Lelaki
|
Slow Learner
|
|
6.
|
Muhammad
Syazwan Asyraf
|
Lelaki
|
Slow Learner
|
|
7.
|
Muhammad
Izzudin
|
Lelaki
|
Slow Learner
|
|
8.
|
Norsyuhadah
|
Perempuan
|
Terencat Akal
|
Bidang : Kaedah Iqra’
Tajuk : 1. Tilwah
al-Quran
Standard
Kandungan : 1.1 Membunyikan huruf
hijaiyyah berbaris satu di atas
Standard
Pembelajaran : 1.1.5 Menyebut huruf حَ
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid telah belajar huruf hijaiyyah di Pra Sekolah
Hasil
Pembelajaran : 1.
Murid dapat menyebut huruf حَ secara kelas dan individu
2. Murid dapat menulis huruf حَ secara individu
3. Murid dapat melakarkan huruf حَ menggunakan ‘choki choki’ di atas roti
Penerapan
Nilai : Mendengar arahan,
imaginasi, kreativiti
Unsur
Terapi :
Pertuturan, Fisio, Cara kerja
Kaedah : Latih tubi
sebutan, Integrasi (Pend.Seni)
Bahan
Bantu Belajar : Kad imbasan,
choki-choki, roti
Langkah
/ Masa
|
Isi
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(
3 minit )
|
-
Bacaan surah al-Fatihah
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. الْحَمْدُ للّهِ
رَبِّ الْعَالَمِينَ. الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ. مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ.
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ. اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ.
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ
الضَّالِّينَ. آمين
- Bacaan Doa Belajar
"اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزاءن رحمتك يا ارحم الراحمين. رب اشرح لي صدري
ويسر لي امري وحل العقدة من لساني يفقه قولي. وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله
وصحبه اجمعين. واحمد لله رب العلمين
- Mengucap 2 Kalimah
Syahadah
أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلَــــهَ
إِلَّا اللهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ
|
-
Murid membaca surah al-Fatihah, Doa Belajar dan mengucap 2 Kalimah Syahadah
dengan bimbingan guru.
|
|
Set
Induksi
(
3 minit )
|
-
Mengenal huruf hijaiyyah berbaris satu di atas حَ
|
-
Guru menayangkan video lagu
huruf hijaiyyah kepada murid
- Murid dan guru bersama-sama menyanyikan lagu huruf
hijaiyyah tersebut
|
Teknik:
Nyanyian
Terapi:
Pertuturan
Nilai:
Berani
BBB:
Audio
visual
|
Langkah
1
(
5 minit )
|
-
Membunyikan huruf hijaiyyah berbaris satu di atas حَ
|
- Murid mendengar bacaan contoh daripada guru
- Murid menyebut secara
kelas dengan bimbingan guru
- Murid menyebut
secara individu dengan bimbingan guru
|
Teknik:
Bacaan
ikut guru
Terapi:
Pertuturan
Nilai:
Yakin
diri
BBB:
Kad
imbasan
|
Langkah
2
(
7 minit )
|
-
Menulis huruf حَdi
papan putih
|
-
Guru meminta murid ke hadapan seorang demi seorang untuk menulis di papan
putih
|
Teknik:
Penulisan
Terapi:
Fisio
Nilai:
Berani
BBB:
Marker
Pen
|
Langkah
3
(
10 minit )
|
-
Melakarkan huruf حَ menggunakan choki-choki di atas roti
|
-
Guru menunjukkan contoh roti yang dilakarkan huruf حَ
menggunakan choki-choki kepada murid-murid
-
Guru memberikan sekeping roti dan sebatang choki-choki kepada setiap murid
-
Murid melakarkan huruf حَ menggunakan choki-choki di atas roti
|
Teknik:
Integrasi
(Pend.Seni)
Terapi:
Fisio
Nilai:
Kreativiti
Imaginasi
BBB:
Choki-choli
Roti
Gardenia
|
Penutup
(
2 minit )
|
-
Menyebut kembali huruf حَ secara bacaan ikut guru
|
-
Murid menyebut secara kelas dengan bimbingan guru dan memegang roti
masing-masing sebagai aktiviti pengukuhan
|
Teknik:
Latih
tubi
Terapi:
Pertuturan
Nilai:
Yakin
diri
BBB:
Choki-choki
Roti
Gardenia
|
Refleksi:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ulasan
Guru Pembimbing / Pensyarah:
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
salam,yana,nak tanya,dalam kelas saya ni die bergabung,maknanya dalam kelas tu ada yang murid baca iqra' 1, 2, 3 dan 5,jadi pada pendapat yana, macam mane nak buat bbm untuk memastikan aras masing2 tidak terjejas
ReplyDeletewsalam...ade juge class saye yg mcm tu..erm..memg susah sikit kite nak ajar..mcm saye,saye aja tengah2..x terlalu tinggi arasnye n x terlalu rendah..tp saye akan bezakan lembaran kerja dorang..murid aras tinggi lembaran kerja sukar sedikit..n murid aras rendah lembaran kerja aras rendah sikit tp still dalam tajuk yg same..kalau kt rph tu saye akan wt 2 la objektif yg berbeza..contohnye:1)murid aras tinggi dapat menyebut 4 daripada 6 kalimah 2)murid aras rendah dapat menyebut 2 daripada 6 kalimah
Delete